Opasne masti trans - ono što trebate znati o njima?

Opasne masti trans - ono što trebate znati o njima?

Svjesni potrošači, to jest oni od nas koji poznaju sastav prehrambenih proizvoda i čitaju informacije na pakiranjima, su se sreli s nazivom „masti trans“. Predstavljamo što krije taj naziv i do čega dovodi njihovo konzumiranje.

Dobra mast ili loša mast

U ispravnoj dijeti čovjeka 25-30% nama dobivane energije iz prehrane treba dolaziti iz masti. Bitna je tu kvaliteta i količina. Najzdravije i nepreporučljivije su masne kiseline jednonezasićene (sadržane između ostalog u orasima i u uljima od njih, ulju od repe, avokadu, maslinama) i masne kiseline višezasićene (sadržane između ostalog u ribama, lješnjacima, sjemenkama suncokreta, biljnim uljima, sezamu). Možemo također konzumirati zasićene masne kiseline (maslac, sirevi, meso i mesni proizvodi, polumasno mlijeko, orasi kokosa, palmino ulje, kolači, masti za pečenje), ali trebamo ih jako ograničavati.

Masti tipa trans – osnovne informacije

Masti trans su masti biljnog porijekla koje su promijenjene na razini čestice tako da se dodaje vodik. U praksi to znači da su utvrđene. Ali takva promjena sa sobom nosi bitne posljedice za ispravno funkcioniranje ljudskog organizma.

Pažnja! Štetno!

Rezultati brojnih istraživanja i znanstvene publikacije govore o visokoj štetnosti masti trans. Na primjer znanstvenici iz Sveučilišta u Harvardu su otkrili da već jedna porcija pomfrita, to jest oko 7 g masti, ako je jedemo svakodnevno povećava rizik od srčanog oboljenja za 50%. Slične brojke se odnose na rizik oboljenja od dijabetesa. Osim toga u tijeku su istraživanja (do sada) koja potvrđuju rizik od oboljenja od tumora u vezi s konzumiranjem tog tipa masti. Francuskinja Françoise Clavel-Chapelon dokazuje da rizik oboljenja od tumora dojke kod žena je skoro dvostruko veći ako konzumiraju industrijske masti tipa trans. Nutricionisti u cijelom svijetu jednoglasno kažu da se ne bi trebalo konzumirati prehrambene proizvode koji sadrže učvršćene biljne masti.

Masti trans ćemo naći u sljedećim proizvodima:

  • neke masti za prženje i mazanje peciva, margarini za pečenje,

  • krekeri, keksi, čips, kolači filani masti,

  • neke od pahuljica, muesli tipa crunchy,

  • majoneze,

  • vrhnja za kavu u prahu,

  • prženi proizvodi na višekratno grijanoj masti (pomfrit, krafne, kroštule).